درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 120
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 361
بازدید ماه : 358
بازدید کل : 19812
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
20 اسفند 1388برچسب:, :: 8:5 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ي ولایت بلخ

 
نقشه ولایت(استان) بلخ افغانستان

 

همه چيز درباره ي ولایت بلخ

 
مسجد کبود در مزار شریف

استان بلخ، به مرکزیت مزار شریف از استان‌های کشور افغانستان است. مساحت آن ۱۲٬۵۹۳ کیلومترمربع، و داری جمعیتی قریب به ۶۱۰٬۰۰۰ نفر است.

 تقسیمات اداری بلخ

ولسوالی (شهرستان)های این ولایت اینها هستند:

مرکز ولایت (مزار شریف) ولسوالی دهدادی ولسوا لی نهر شاهی ولسوالی مارمل ولسوالی خلم ولسوالی کلدار ولسوالی شورتیپه ولسوالی دولت اباد ولسوالی بلخ ولسوالی چاربولک ولسوالی چمتال ولسوالی شولگره ولسوالی چارکنت ولسوالی کشنده ولسوالی زاری

چمتال، آقکپبرک، چهاربولک، نهرشاهی، خلم که حالا موسوم به تاشقرغان می‌باشد، چارکینت، حیرتان که بندر تجارتی بزرگی میان افغانستان و آسیای میانه می‌باشد.

شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ بوده و در ۲۵ کیلومتری غربی این ولایت ولسوالی (شهرستان) بلخ زادگاه عارف و اندیشمند اسلامی مولانا جلال الدین محمد بلخی قرار دارد. درین شهرستان دهی به نام پدر مولانای بزرگ قراردارد که بهاءالدینش خوانند و در ۵ کیلومتری شمال شرق ولسوالی بلخ قرار دارد. نام این ده در سیاست پشتوسازی حکومت به «شپوله» تغییر یافته‌است.[۱]

توابع این ولایت اینها هستند:

 

منبع:ویکی‌پدیا
 



19 اسفند 1388برچسب:, :: 8:4 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ولایت غزنی 

 

Afghanistan-Ghazni.png
 همه چيز درباره ولایت غزنی 

 

ولایت غَزنی یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است. مرکز این ولایت شهر غزنی است و در شرق این کشور قرار دارد.

 تاریخچه

غزنین ولایتی مشهور در زابلستان و پایتخت غزنویان بودکه در جنوب غرب پایتخت بین شاهراه عمومی کابل قندهار در حدود ۱۴۵ کیلومتری کابل پایتخت قرار دارد.

 

 



ادامه مطلب ...


18 اسفند 1388برچسب:, :: 8:2 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 همه چيز درباره ي ولایت بامیان

 
نقشه ولایت بامیان افغانستان

 

همه چيز درباره ي ولایت بامیان

ولایت بامیان به مرکزیت شهر «بامیان» از ولایت‌های مرکزی کشور افغانستان است. مساحت آن ۱۷٫۴۱۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس برآوردهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، ۲۸۱٫۰۰۰ نفر است.

 مردم

ساکنان اصلی این ولایت را هزاره‌ها تشکیل می‌دهد که البته حدودآ ۳ الی ۵ در صد دیگر تاجیک نیز می‌باشد وکاملآ به زبان فارسی دری وبا لهجه (هزارگی) صحبت می‌کنند واهل تشیع می‌باشدولایت بامیان یکی از نقاط تاریخی و کهن و همچنین دارای مناظر و طبیعت زیبا است.واین ولایت معروف به قلب هزارستان (هزاره جات) مشهور است.


بت‌های معروف بودا که در زمان حکومت طالبان منفجر شدند نیز درمرکز ولایت قرار دارد. این بت‌ها از شهرت جهانی برخوردار هستند و یکی از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌آیند.بند امیر واقع در ولسوالی یکاولنگ از دیگر جاذبه‌های توریستی این ولایت به حساب می‌آید که اخیرا از سوی دولت به عنوان اثار ملی ثبت شد.بند امیر شاید یکی از زیباترین مناظر طبیعی دنیا باشد.

 ولسوالی‌ها

۱. ولسوالی ورس که در کتابهای ثبت احوال یا شناسنامه ملی بنام (ورث)نیز ثبت شده‌است. این ولسولی در جنوبی ترین نقطه ولایت قرار دارد و با ولسولی‌های (ناهور) از ولایت غزنی. ولوسوالی (حصه دوم بهسود) از ولایت میدان وردک.و لسوالی(شهرستان) از ولایت دایکندی هم مرز می‌باشدو در حدود ۱8۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ومطابق احصائیه بکی از موسسات بین المللی یکی از عقب مانده ترین ولسوالی‌های افغانستان می‌باشد. در سالهای بعد از حکومت طالبان و حضور قوای بین المللی در افغانستان کم ترین توجه شاید به این ولسوالی شده باشد. مرکز ولسوالی در یکی از دره‌هابنام الشیخجی واقع است.

بقيه ي مطلب در ادامه.......



ادامه مطلب ...


17 اسفند 1388برچسب:, :: 9:45 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 تاریخچه شهر هرات افغانستان

 
 
ولسوالی های هرات

 

تاریخچه شهر هرات افغانستان

هرات قبل از کشف اقیانوس هند در گذرگاه جاده ابریشم قرار داشت و نقش بزرگ را در تجارت ميان شبه قاره هند، شرق میانه، آسیای مرکزی و اروپا بازی می‌کرد. هرات از لحاظ موقعيت جغرافيايی در طول تاريخ بستر مناسب تلاقی مدنيت‌های شرق و غرب نيز به شمار می‌رفت. ازينرو هرات يکی از گهواره‌های تمدنی تاريخ پر بار خراسان شناخته می‌شود. تاريخ سياسی هرات پر از فراز و نشيب است. چنانچه هرات همواره ميدان لشکر کشی‌ها جنگهای اشغالگرانه، ويرانگرانه و گذرگاه جهان‌گشايان نيز بوده است. روی تصادفی نيست که تاريخ هرات مشحون از مبارزات آزادی خواهانه و استعمار شکن بوده‌است.

در دوره‌های ماد و هخامنشیان٬ هریوا سرزمینی در اطراف رودخانهٔ هریرود بوده و یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت. در سنگ‌نبشته بیستون داریوش بزرگ٬ هَریوا (Haraiva) در فهرست ساتراپی‌های هخامنشیان آمده است.

بقيه ي مطلب درادامه.........



ادامه مطلب ...


بند امیر ، طبیعت بی همتا و نگین سبز هزارستان !

                                  بندامیر دریاچه ی بند امیرBANDAMIR

بند امیر یکی از پنج میراث طبیعی جهان در قسمت بند و آبگیر یا به اصطلاح دریاچه است که در کشور های افغانستان، امریکا ، ترکیه ، چین و کانادا واقع است  ولی بند امیر ازمیان این بندها در درجه اول میراث های طبیعی قرار دارد چون آب لاجوردی آن در هیچ کجای دنیا نیست و همچنان دیگر امتیاز آن عمق این بند ها است که تاهنوز به صورت دقیق فهمیده نشده است که اندازه نهایی آن چه اندازه است ودیگر اینکه آبی که از عمق زمین می جوشد از لایه های سنگ آهگی بیرون می آید و طبیعت اطراف آن نیز یکی از جمله امتیازات آن است.

               بندامیر دریاچه ی بند امیرBANDAMIR

 

بند امير يکي از محدود ساحات طبيعي و زيباي سرزمين ما است که شهرت جهاني دارد و در زيبايي و لطافت زبانزد خاص و عام شده است. از زمانه هاي خيلي دور به اين طرف که در خاطره ها باقي است، مردمان سياح و توريست هاي مشهور از هر گوشه و کنار جهان، به ديدن اين بند زيبا وارد افغانستان و ولايت باميان مي شوند. علاوه بر آن، هزارها گروپ مردمي اعم از فرهنگيان، تاجران، محققان و اقشار مختلف مردم از داخل کشور از ساحات مختلف براي باز ديد از اين بند زيبا راهي ولسوالي يکاولنگ مي شوند. موجوديت اين چنين يک منظرهء در پهنهء جغرافياي خشک و لامزروع کوه هاي باميان – يکه ولنگ، حامي و حافظ مطمئن براي حفاظت و مصونيت محيط زيست بوده، اعتدال اقليم اين ساحات از کشور را بيش از پيش تأمين مي نمايد. در يک کلام، بند امير مظهر آشکار قدرت آفريدگار جهان است که از راز قدرت و عظمت خلقت پرده بر ميدارد و شگفتي هاي طبيعت را آشکار مي سازد.



ادامه مطلب ...


دانلود آهنگ دختر افغان از ولی VALY Dokhtar-e Afghan

دانلود آهنگ دختر افغان از ولی VALY Dokhtar-e Afghan



ادامه مطلب ...


عکس های زیبا از خواننده ی افغانی ولیVALLY

عکس های زیبا از خواننده ی افغانی ولیVALLY

برای دیدن بقیه عکس برروی ادامه ی مطلب کلیک کنید....



ادامه مطلب ...


دانلود آلبومی از آهنگ های نذیر خاراNazir Khara

دانلود آهنگ های زیبای نذیر خاراNazir Khara

برای دانلود آهنگ ها برروی ادامه ی مطلب کلیک کنید......



ادامه مطلب ...


نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب