درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 218
بازدید کل : 19164
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
19 ارديبهشت 1389برچسب:, :: 19:7 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

توضيح كامل در مورد اقتصاد افغانستان

اقتصاد افغانستان اصولا اقتصاد زراعتی و مالداری است. لیکن عرصه اقتصاد مثل سایر

عرصه و امور افغانستان چنان به هم خورده است که مشکل میتوان برای آن بنیاد و اساسی

را در نظر گرفت ،تابع شرایط موجود ، تعداد زیادی از مردم این کشور ، به مشاغل کاذب و

زیانبار روآورده اند . که از جمله می توان به کشت ، تولید و ترافیک مواد مخدر اشاره کرد .

 طبق آمار برخی از موسسات بین المللی در سال 1384 حدود 0.2 از زمین های قابل ک

شت در افغانستان ، تحت پوشش کشت خشخاش درآمده است . بر اساس آمار موجود

، د ر کل افغانستان حدود 7 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که در سال

1384 حدود نصف آن زیر کشت رفته است ، زیرا که به دلیل ویران شدن سیستم ابیاری

، از بین رفتن بسیاری از جوی ها و نهرها و ... از اثر جنگ های متوالی ، امکان کشت

همه آنها میسر نبوده است . در کنار زراعت ، مالداری نیز از دیر زمان پایه دوم اقتصاد

افغانستان راتشکیل میداده است ؛ مردم با پرورش ،گاو ، گوسفند ، و بز ، ضمن تامین

نیازهای اولیه خانواده اشان ، مازاد محصولات دامداری را در بازار عرضه می کردند .

بر اساس آمار دولت وقت د رسال 1357 درتمام افغانستان 14414000 گوسفند معمولی

، 4661000 گوسفند قره قل ، 1100000 گاو شیری و 2630000 گاو غیر شیری وجود داشته

است

، اما در اثر جنگ های طولانی ،مقداری زیادی از این حیوانات ، نابود شدند. (اگر چند آمار

دقیقی از مقدار آن وجود ندارد ) و تعدادی هم که از این حیوانات باقی مانده بودند ، د راثر

هجوم طالبان (مخصوصا د ر هزاره جات که پرورشگاه عمده حیوانات بود. ) از بین رفت .

حدس زده می شود که د رحال حاضر ، پنج یک مقدار سا ل 1357 ، حیوانات در کشور

وجود داشته باشد که نیازمندی بخش بسیارکمی از خانواده ها را تامین می کند .

 از سال 1321 ه.ش. کارخانجات صنعتی ، کمابیش در افغانستان پایه گزاری شد ،

اما رشد قابل توجه ای نداشت با آن هم ، مطابق برخی از آمارها ، درسال 1360 ،

جمعا 241 کار خانه ، موسسه و شرکت تولیدی صنعتی و نیمه صنعتی ، در کشو ر

وجود داشته است که درحال حاضر 80% آنها از بین رفته و یا تعطیل می باشد و تنها

تعداد اندکی کارخانه های کوچک مثل صابون سازی تولید پلاستیک ، تولید روغن ، تولید

سیمت ، پتو ، نساجی ، چاپخانه و ... وجود دارد. در سالهای اخیر تعداد کمی از اقلام

صادراتی افغانستان (قالین ، خشکبار ، پوست قره قل و.....) صادر می شود ، اما آمار

دقیق از مقدار آنها وجود ندارد. اما در سال جاری (1384) وزارت اقتصاد افغانستان اعلام کرد

که صادرات کشور به 1.2 میلیارد دالر رسیده است . که از ناحیه اگاهان امور مورد تامل است

. بجز گندم ، که حدود 60% درصد از داخل کشور تامین می گردد دیگر اقلام مورد نیاز مردم

، همه از خارج وارد می شود که عمدتا از کشورهای چین ، ایران و پاکستان تامین می گردد.

در حال حاضر درامد سرانه هر نفر حدود 200 دالر می باشد . و از 15میلیون نیروی کار 40%

در صد آنها بیکار می باشند و حدود 53% درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند

. ترکیب مشاغل درسال 1354 بدین صورت بوده است : کشاورزی 38.5% ، صنعت 24.5 %

،خدمات 38% ولی درحال حاضر حدود 40% درصد کشور به مشاغل کاذب ( از جمله تولید

وترافیک مواد مخدر ، حدود سی هزار خانوار در سال روان به کشت

کوکنار مشغول بوده اند.) مشغول هستند . بودجه دولت افغانستان در سال

جاری 1384 ، 4752.5 میلیون دالر درنظرگرفته شده است که 269 .میلیون ان

از عواید ملی پیش بینی شده است . دولت مدعی است که رشد اقتصاد در سال

جاری 14.5% بوده است

 



ادامه مطلب ...


کد موزیک خوانندهاي فرهاد دريا.تواب ارش .ولي وغيره...

 

کد موزیک خوانندهاي فرهاد دريا.تواب ارش .ولي وغيره...

کد موزیک ازفرهاد دريا به نام اتن.

 

کد موزیک از احمد داود اقبال به نام دختر خوب هزاره

 

کد موزیک ازولی به نام آتیش به دلم.

 

کد موزیک از احمد شاه مستمندی به نام دکه(قطغنی)

 

کد موزیک از تواب آرش به نام چای و چلم

 

کد موزیک از مژده به نام دختر افغان

 

کد موزیک از امیر جان صبوری به نام سکه طلا

 

کد موزیک از ستاره به نام مستی

 

منبع:m93ic.blogfa.com



ادامه مطلب ...


بسم الله الرحمن الرحیم

زبان و ادبیات فارسی دری در تاریخ گذشته خود دارای فرود و فرازهای سیاسی

 و تحولات اجتماعی گوناگون بوده که در مقاطع مختلف زمانی به اوج درخشش

و زمانی هم در آستانه سقوط و اضمحلال قرار میگرفته است. بطور کلی بعد از

 آمدن دین اسلام تا دورة خلافت عباسیان زبان شعر و ادب بطور عمده زبان عربی بوده

تا اینکه در زمان مأمون خلیفه عباسی گویند به ابتکار وی مبنی بر تأسیس خانه

بنام (بیت الحکمه) کم کم به زبان فارسی بنام زبان (عجم) نیز توجه نسبی صورت گرفته

بوده است که

 بگفته بعضی از نویسنده ها: «شخصی بنام ابوالعباس مروزی در سال 173 هجری قمری

اولین کسی بوده که شعر فارسی را در مدح مأمون خلیفه عباسی سروده است.)

که بدینصورت میتوان گفت که تا دورة سامانیان از زبان و ادب فارسی دری بشکل مدون

و گسترده آن چیز زیادی را نمیتوان یافت. فقط در زمان سامانیان (287 الی 389 هـ.ق)

بوده که بعضی از کتب عربی به زبان فارسی ترجمه شده و امرای چون

نصر بن احمد و نوح بن منصور سامانی توجه زیادتری را به زبان و ادب فارسی از خود نشان دادند

و شعرای بزرگ در دربار شان حضور پیدا کرده بودند.

 

توجه سامانیان به زبان و ادب فارسی باعث گردید تا شعراء و علماء زیادی از تشویق و حمایت

شان در این عرصه بهرمند گردند. تا جائیکه در زمان آنها شهر (بخاری) توانسته بود مرکز علماء

و شعرای زمان خود گردیده و عده زیادی از علماء دینی در کنار شعراء و سخنسرایان چون رودکی

و دیگران در دربار ایشان حضور داشته باشند و حتی بعضی از امرای سامانیان که خود اهل

علم و ادب بودند اشعاری نیز سروده اند و در زمان آنها شعرای مانند رودکی، دقیقی، کسائی،

شهید بلخی و دیگران توانستند که خوب بدرخشند و الگوی برای آیندگان و اخلاف خود گردند.

میگویند یک خصوصیت دیگر دوره سامانیان این بوده که در مراکز علمی و کتابخانه های

ایشان علاوه بر کتب علوم دینی ترجمه های از کتب قدمای یونانی و هندی در کنار آثار

اسلامی را میتوان یافت و از حکماء و فیلسوفان چون زکریا رازی، ابوعلی سینای بلخی،

فارابی و دیگران نیز حمایت می شده است. بعد از دوره سامانیان عهد غزنویان

(سلطان محمود غزنوی) شروع می شود و ایشان جانشین سامانیان میگردند

و میتوانند بتدریج حاکمیت خود را توسعه بیشتری داده تا اینکه علاوه بر خراسان ماوارءالنهر

، هندوستان و عراق را نیز زیر نفوذ حاکمیت خود قرار دهند. که این نفوذ از بعد نظامی کرده

بیشتر هم با بعد تبلیغاتی و فرهنگی همراه بوده چه تأثیر گذاری شعر و وعظ و تبلیغ دینی

در دربار آنها بزرگترین موجبه نفوذ حاکمیت شان بوده است. چه تأثیر شعر و ادب شاعران

و سخنسرایان از یکطرف و وعظ و نصیحت علماء دینی از جانب دیگر بزرگترین و برنده ترین

سلاح بوده که در بسط و توسعه حاکمیت غزنویان نقش اساسی داشته است:

بعد از سلسله غزنویان در نیمه قرن پنجم هجری قمری سلسله سلجوقی ها آغاز میگردد.

سلجوقی ها هم مانند غزنویان مسلمان بودند و در نشر و پخش اسلام و فرهنگ و تمدن

اسلامی خدمات شایانی را انجام داده اند. و بعلماء دینی و فقهای امت مسلمه اراده خاص

داشته و خواجه نظام الملک وزیرارشد دربار سلجوقیان در زمینه جذب و جلب علماء دینی

نقش اساسی را عهده دار بوده چنانچه محضر وی همیشه تجمع از علماء و مشایخ و زهاد

را با خود همراه داشته است.

 



ادامه مطلب ...


آلبوم شاره رويا از فردين فرياد

FARDINFARYAD ALBUMShar-E-Roya

 

 

آلبوم شاره رويا از فردين فرياد

FARDINFARYAD ALBUMShar-E-Roya


براي دانلود به قسمت (ادامه مطلب)برويد...



ادامه مطلب ...


5 ارديبهشت 1389برچسب:, :: 12:40 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

آلبوم گل ناز از فردين فرياد

FARDINFARYAD

آلبوم گل ناز از فردين فرياد

FARDINFARYAD

براي دانلود به قسمت(ادامه مطلب)برويد...



ادامه مطلب ...


19 ارديبهشت 1389برچسب:, :: 18:56 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 

 زندگینامه استاد ساربان
زندگینامه استاد ساربان
 
 
موسيقي سر آمد هفت شهر هنر و خرمترين بلند سرزمين ذوق است
 در روزگار ما باور بر آن است كه تمم هنرها در تكاپواند كه به منزلت موسيقي
عروج نماييند و دليل اين بلند پايه گي را پژوهشگران روان انساني و رابطه نزديك
اين هنر با عطش روح انساني دانسته اند
طرب زودتر در روان جذب ميشود و بيشتر باعث تسكين ذوق ميشود وشايد
روحي نباشد كه ترنم را نپسندد.
همچنين بديهيست كه هر جامعه بشري راه خود را در موسيقي دارد
كه اين موازي با خط خواسته هاي ذوقي برخواسته از شعور جمعي آن اجتماع
حركت ميكند موسيقي افغاني نيز بر اساس همين قاعده داراي اصالت تشخيص
و اهميت مخصوص به خود ميباشد كه مساله پذيرش يك هنرمند در بين يك جامعه
درست از روي همين سه اصل تعيين ميگردد.

 براي خواندن بقيه مطلب به قسمت(ادامه ي مطلب )برويد.......



ادامه مطلب ...


نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب