درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 216
بازدید کل : 19162
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.

                                                      آلبوم آهنگ مريم ناز از داوود سرخوش

                                                             

 آلبوم آهنگ مريم ناز از داوود سرخوش

براي دانلود آهنگ ها به قسمت(ادامه ي مطلب)برويد...



ادامه مطلب ...


 

  آهنگ هاي احمد ظاهر براي پخش در وبلاگ         

 

آهنگ هاي احمد ظاهر براي پخش در وبلاگ  

 

آهنگ هاي احمد ظاهر براي پخش در وبلاگ

 مي شاعر تو نهي (هندي)

 هواي عشق تو از سر

دل من هر چي ريش و خسته

اگر بهار بياييد

اولين عشقم تو بودي

به عزم تو به

مرا دل خون كردي

بريده باد پاي من

به جز تو مونس ديگر

كجايي دلبر من

هر چند كه دور

اي يارك خوب من

اي جان من اسيرت

نغمه

براي دريافت كد آهنگ ها لطفا به قسمت (ادامه ي مطلب)برويد.



ادامه مطلب ...


28 اسفند 1388برچسب:, :: 9:53 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ي ولایت کابل

ولایت کابل

Afghanistan-Kabul.png

کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
ولایت : کابل
مرکز ولایت : کابل
مختصات جغرافیایی: ۳۴٫۵۲۸° N ۶۹٫۱۷۲° E
مساحت : ۴٬۴۶۲ کیلومتر مربع
جمعیت : ۳٬۳۱۴٬۰۰۰
منطقه زمانی : UTC+۴:۳۰
ارتفاع از سطح دریا :  
زبان : فارسی دری - پشتو
وب‌گاه :  

ولایت (استان) کابُل یکی از استان‌های کشور افغانستان است. مرکز آن شهر کابل است و کابل، پایتخت کشور افغانستان است.

مردم آن غالباً فارسی زبان تاجیک، و مسلمان سنی هستند. تعدادی از اهل تشیع و هندو و سیک‌ها نیز در این استان بویژه در مرکز آن اقامت دارند. ولایت کابل با ولایات لوگر، وردک، پروان و ننگرهار هم‌مرز است.

 تقسیمات

ولایت کابل دارای ۴٬۵۵۸ کیلومتر مربع اراضی است و دارای هشت ولسوالی (شهرستان) و سه علاقه‌داری (بخش) است که قرار ذیل است:

و علاقه‌داری‌ها به قرار ذیل‌اند:


 

منبع:ویکی‌پدیا
 



 همه چيز درباره ي  ولایت قندهار

 
استان قندهار افغانستان

 

همه چيز درباره ي  ولایت قندهار

قَندَهار یا کندهار یکی از (ولایت)های افغانستان است که در جنوب شرق این کشور موقعیت دارد و اکثر باشنده‌های این ولایت پشتون هستند.

مرکز این استان شهر قندهار است. جمعیت این استان نزدیک به ۸۹۰ هزار نفر است که ۳۰۰ هزار نفر از ایشان در شهر قندهار زندگی می‌کنند. بیشینه مردم استان قندهار پشتوزبان هستند.

بقيه ي مطلب در ادامه.......


 

 



ادامه مطلب ...


همه چيز درباره ي ولایت سمنگان

 
استان سمنگان افغانستان

 

 

همه چيز درباره ي ولایت سمنگان

سَمَنگان یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. مرکز این استان شهر آیبک است.


 

 تاریخچه

شهر قدیمی سمنگان در جنوب شرقی خلم، در ولایت مزار شریف و در طول تاریخ بر سر یکی از راه‌های مهم بلخ بوده است. در شاهنامه فردوسی چنین آمده است که رستم زال با تهمینه دختر شاه سمنگان ازدواج کرد. به روایت شاهنامه این شهر در مرز ایران و توران قرار داشته است. سمنگان يكي از ولايات كهن و باستاني كشور عزيز ما أفغانستان بوده مركز آن شهر شاداب وسر سبز ايبك ميباشد . كه ارتفاع آن از سطح بحر بيش از هزار متر است . اين منطقه خيلي ها حاصلخيز بوده ، حبوبات و ميوه هاي فراوان دارد . آب و هواي ايبك شهرت زياد داشته چنانچه گفته اند : آب ايبك ، نان ايبك ، خواب ايبك .

سمنگان در امتداد شاهراه كابل - حيرتان بين بغلان وبلخ در يك منطقه مهم كشور عزيز ماافغانستان واقع شده كه در اثر كشف شواهد و آثار تاريخي اهميت خاصي پيدا كرده است چناچه در پايه حفريات و تحقيقات دكتر كارنتون مورخ و باستان شناس امريكاي در غار قره كمر كه در كوه هاي مجاور ايبك واقع شده ، در حوالي 30-50 هزار سال قبل از ميلاد شيكاري هاي همين منطقه سپري مينموده اند و به حيث يكي از كانون هاي زندگاني مردمان عصر حجر در افغانستان شناخته شده و آثاري از قبيل سنگهاي چقماقي، استخوان حيوانات و خاكستر ذغال بدست آمده است و كشف آتشگاه سرخ كوتل و آثار بدست آمده از آن مجاورت شرقي سمنگان ، روشني جديدي به سمنگان عصر كوشاني ها در قرن اوليه مسيحي به تمام اين مناطق مي اندازد .

رباتك منطقه ديگري از سمنگان كه در عصر كوشاني ها آباده بوده ، آثار مسكوكات بدست آمده از رباتك شاهد اين مدعاست همين قسم در داخل دره معروف به زندان سموج هاي مشاهده ميشود كه نشان دهنده آباداني زياد بوده است .

بقيه ي مطلب در ادامه.......



ادامه مطلب ...


22 اسفند 1388برچسب:, :: 8:10 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ي ولایت پنجشیر

 
جایگاه ولایت پنجشیر بر روی نقشه افغانستان
همه چيز درباره ي ولایت پنجشیر
 

ولایت (استان) پنجشیر در شمال افغانستان واقع است. مرکز این ولایت شهر بازارک است.

احمد شاه مسعود فرمانده مجاهدین افغان از پنجشیر و مشهور به شیر پنجشیر بود.

مناطق این ولایت تا سال ۱۳۸۳ خورشیدی بخشی از ولایت (استان) کاپیسا بودند و ولسوالی‌های پنجشیر، حصه اول پنجشیر و حصه دوم پنجشیر را در پروان تشکیل می‌دادند.

 تقسیمات

تقسیمات اداری این ولایت امروزه به این شکل است[۱]:

 موقعیت جغرافیایی

Vallée du Pandjchir - Mai 2006.jpg
 

 

همه چيز درباره ي ولایت پنجشیر

پنجشیر به فاصله ۱۲۰ کیلومتری به طرف شمالشرق کابل در بین دو شاخه جنوبی هندوکش، از شمالشرق به جنوب غرب موازی به امتداد هندوکش واقع است ودره‌های فرعی آن از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد داشته وبه دره عمومی پنجشیر وصل می‌شود. ارتفاع آن ۲۲۱۷ متر از سطح دریا بوده و در نقاط مرتفع به ۶۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. طول آن از دالان سنگ تا پای کوتل انجمن زیاده از ۱۲۵ کیلومتر است. عرض دره پنجشیر اندازه‌های مختلفی دارد که بدون وسایل و وسایط فنی تعیین شده نمی‌تواند. پنجشیر از طرف شمال متصل است به خوست فرنگ و ولایت تخار و اندراب در ولایت بغلان واز طرف جنوب به نجرابسنجن و در نامه و ریزه کوهستان واز جانب مشرق و شمالشرق به نورستان و بدخشان واز طرف غرب به شتل احاطه‌است. رودخانه پنجشیر با ریختن به دریای کابل به پاکستان سرازیر می‌شود. زمستان پنجشیر سرد و پر برف بوده و تابستان معتدل دارد

مرکز پنجشیر رخه است و زبان مردم آن فارسی دری است. در آنجا تاجیکان زندگی می‌کنند و عشایر (اقوام کوچی) در بهار وتابستان در کوه‌های خاواک زندگی می‌کنند و در خزان وزمستان به مناطق گرم می‌روند. مردم این ولایت همه مسلمان هستند.

 بقيه ي مطلب در ادامه.......

 



ادامه مطلب ...


20 اسفند 1388برچسب:, :: 8:5 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ي ولایت بلخ

 
نقشه ولایت(استان) بلخ افغانستان

 

همه چيز درباره ي ولایت بلخ

 
مسجد کبود در مزار شریف

استان بلخ، به مرکزیت مزار شریف از استان‌های کشور افغانستان است. مساحت آن ۱۲٬۵۹۳ کیلومترمربع، و داری جمعیتی قریب به ۶۱۰٬۰۰۰ نفر است.

 تقسیمات اداری بلخ

ولسوالی (شهرستان)های این ولایت اینها هستند:

مرکز ولایت (مزار شریف) ولسوالی دهدادی ولسوا لی نهر شاهی ولسوالی مارمل ولسوالی خلم ولسوالی کلدار ولسوالی شورتیپه ولسوالی دولت اباد ولسوالی بلخ ولسوالی چاربولک ولسوالی چمتال ولسوالی شولگره ولسوالی چارکنت ولسوالی کشنده ولسوالی زاری

چمتال، آقکپبرک، چهاربولک، نهرشاهی، خلم که حالا موسوم به تاشقرغان می‌باشد، چارکینت، حیرتان که بندر تجارتی بزرگی میان افغانستان و آسیای میانه می‌باشد.

شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ بوده و در ۲۵ کیلومتری غربی این ولایت ولسوالی (شهرستان) بلخ زادگاه عارف و اندیشمند اسلامی مولانا جلال الدین محمد بلخی قرار دارد. درین شهرستان دهی به نام پدر مولانای بزرگ قراردارد که بهاءالدینش خوانند و در ۵ کیلومتری شمال شرق ولسوالی بلخ قرار دارد. نام این ده در سیاست پشتوسازی حکومت به «شپوله» تغییر یافته‌است.[۱]

توابع این ولایت اینها هستند:

 

منبع:ویکی‌پدیا
 



18 اسفند 1388برچسب:, :: 8:2 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 همه چيز درباره ي ولایت بامیان

 
نقشه ولایت بامیان افغانستان

 

همه چيز درباره ي ولایت بامیان

ولایت بامیان به مرکزیت شهر «بامیان» از ولایت‌های مرکزی کشور افغانستان است. مساحت آن ۱۷٫۴۱۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس برآوردهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، ۲۸۱٫۰۰۰ نفر است.

 مردم

ساکنان اصلی این ولایت را هزاره‌ها تشکیل می‌دهد که البته حدودآ ۳ الی ۵ در صد دیگر تاجیک نیز می‌باشد وکاملآ به زبان فارسی دری وبا لهجه (هزارگی) صحبت می‌کنند واهل تشیع می‌باشدولایت بامیان یکی از نقاط تاریخی و کهن و همچنین دارای مناظر و طبیعت زیبا است.واین ولایت معروف به قلب هزارستان (هزاره جات) مشهور است.


بت‌های معروف بودا که در زمان حکومت طالبان منفجر شدند نیز درمرکز ولایت قرار دارد. این بت‌ها از شهرت جهانی برخوردار هستند و یکی از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌آیند.بند امیر واقع در ولسوالی یکاولنگ از دیگر جاذبه‌های توریستی این ولایت به حساب می‌آید که اخیرا از سوی دولت به عنوان اثار ملی ثبت شد.بند امیر شاید یکی از زیباترین مناظر طبیعی دنیا باشد.

 ولسوالی‌ها

۱. ولسوالی ورس که در کتابهای ثبت احوال یا شناسنامه ملی بنام (ورث)نیز ثبت شده‌است. این ولسولی در جنوبی ترین نقطه ولایت قرار دارد و با ولسولی‌های (ناهور) از ولایت غزنی. ولوسوالی (حصه دوم بهسود) از ولایت میدان وردک.و لسوالی(شهرستان) از ولایت دایکندی هم مرز می‌باشدو در حدود ۱8۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ومطابق احصائیه بکی از موسسات بین المللی یکی از عقب مانده ترین ولسوالی‌های افغانستان می‌باشد. در سالهای بعد از حکومت طالبان و حضور قوای بین المللی در افغانستان کم ترین توجه شاید به این ولسوالی شده باشد. مرکز ولسوالی در یکی از دره‌هابنام الشیخجی واقع است.

بقيه ي مطلب در ادامه.......



ادامه مطلب ...


19 اسفند 1388برچسب:, :: 8:4 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

همه چيز درباره ولایت غزنی 

 

Afghanistan-Ghazni.png
 همه چيز درباره ولایت غزنی 

 

ولایت غَزنی یکی از ۳۴ ولایت افغانستان است. مرکز این ولایت شهر غزنی است و در شرق این کشور قرار دارد.

 تاریخچه

غزنین ولایتی مشهور در زابلستان و پایتخت غزنویان بودکه در جنوب غرب پایتخت بین شاهراه عمومی کابل قندهار در حدود ۱۴۵ کیلومتری کابل پایتخت قرار دارد.

 

 



ادامه مطلب ...


17 اسفند 1388برچسب:, :: 9:45 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 تاریخچه شهر هرات افغانستان

 
 
ولسوالی های هرات

 

تاریخچه شهر هرات افغانستان

هرات قبل از کشف اقیانوس هند در گذرگاه جاده ابریشم قرار داشت و نقش بزرگ را در تجارت ميان شبه قاره هند، شرق میانه، آسیای مرکزی و اروپا بازی می‌کرد. هرات از لحاظ موقعيت جغرافيايی در طول تاريخ بستر مناسب تلاقی مدنيت‌های شرق و غرب نيز به شمار می‌رفت. ازينرو هرات يکی از گهواره‌های تمدنی تاريخ پر بار خراسان شناخته می‌شود. تاريخ سياسی هرات پر از فراز و نشيب است. چنانچه هرات همواره ميدان لشکر کشی‌ها جنگهای اشغالگرانه، ويرانگرانه و گذرگاه جهان‌گشايان نيز بوده است. روی تصادفی نيست که تاريخ هرات مشحون از مبارزات آزادی خواهانه و استعمار شکن بوده‌است.

در دوره‌های ماد و هخامنشیان٬ هریوا سرزمینی در اطراف رودخانهٔ هریرود بوده و یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت. در سنگ‌نبشته بیستون داریوش بزرگ٬ هَریوا (Haraiva) در فهرست ساتراپی‌های هخامنشیان آمده است.

بقيه ي مطلب درادامه.........



ادامه مطلب ...


بند امیر ، طبیعت بی همتا و نگین سبز هزارستان !

                                  بندامیر دریاچه ی بند امیرBANDAMIR

بند امیر یکی از پنج میراث طبیعی جهان در قسمت بند و آبگیر یا به اصطلاح دریاچه است که در کشور های افغانستان، امریکا ، ترکیه ، چین و کانادا واقع است  ولی بند امیر ازمیان این بندها در درجه اول میراث های طبیعی قرار دارد چون آب لاجوردی آن در هیچ کجای دنیا نیست و همچنان دیگر امتیاز آن عمق این بند ها است که تاهنوز به صورت دقیق فهمیده نشده است که اندازه نهایی آن چه اندازه است ودیگر اینکه آبی که از عمق زمین می جوشد از لایه های سنگ آهگی بیرون می آید و طبیعت اطراف آن نیز یکی از جمله امتیازات آن است.

               بندامیر دریاچه ی بند امیرBANDAMIR

 

بند امير يکي از محدود ساحات طبيعي و زيباي سرزمين ما است که شهرت جهاني دارد و در زيبايي و لطافت زبانزد خاص و عام شده است. از زمانه هاي خيلي دور به اين طرف که در خاطره ها باقي است، مردمان سياح و توريست هاي مشهور از هر گوشه و کنار جهان، به ديدن اين بند زيبا وارد افغانستان و ولايت باميان مي شوند. علاوه بر آن، هزارها گروپ مردمي اعم از فرهنگيان، تاجران، محققان و اقشار مختلف مردم از داخل کشور از ساحات مختلف براي باز ديد از اين بند زيبا راهي ولسوالي يکاولنگ مي شوند. موجوديت اين چنين يک منظرهء در پهنهء جغرافياي خشک و لامزروع کوه هاي باميان – يکه ولنگ، حامي و حافظ مطمئن براي حفاظت و مصونيت محيط زيست بوده، اعتدال اقليم اين ساحات از کشور را بيش از پيش تأمين مي نمايد. در يک کلام، بند امير مظهر آشکار قدرت آفريدگار جهان است که از راز قدرت و عظمت خلقت پرده بر ميدارد و شگفتي هاي طبيعت را آشکار مي سازد.



ادامه مطلب ...


دانلود آهنگ دختر افغان از ولی VALY Dokhtar-e Afghan

دانلود آهنگ دختر افغان از ولی VALY Dokhtar-e Afghan



ادامه مطلب ...


عکس های زیبا از خواننده ی افغانی ولیVALLY

عکس های زیبا از خواننده ی افغانی ولیVALLY

برای دیدن بقیه عکس برروی ادامه ی مطلب کلیک کنید....



ادامه مطلب ...


دانلود آلبومی از آهنگ های نذیر خاراNazir Khara

دانلود آهنگ های زیبای نذیر خاراNazir Khara

برای دانلود آهنگ ها برروی ادامه ی مطلب کلیک کنید......



ادامه مطلب ...


3 اسفند 1388برچسب:, :: 12:36 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 
 

 

فرهاد دریا آوازخوان (خواننده) و آهنگ ساز نامدار افغانستان است.

او زاده ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۶۲ میلادی، در گذرگاه کابل است.

فرهاد دریاافزون بر زبان فارسی که زبان مادری اوست، به زبانهای پشتو، ازبکی و هندی نیز آواز می خواند.

فرهاد دريا هنرمند نام دار وسر زبان درافغانستان است شهرت اين هنرمند حالا از مرز ها هم گذشته ويك هنرمند تقريباٌ جهاني است .فرهاد دريادرسال ۱۹۶2ميلادي در گذرگاه كابل زاده شده است. او از اواسط دهه هشتاد میلادی شروع به آوازخوانی نمود. سپس با فامیل خود به کندز رفت و هفده سال در آن جا زندگی کرد. زمانیکه در لیسه عالی "شیرخان" کندز بود، اولین گروه هنری موسیقی را به نام "نیستان" تأسیس کرد وسپس گروه باران را ايجاد كرد كه در اين گروه شمار ي هنرمند محبوب مانند وحيد صابري ، مختار مجيد، اسد بديع وديگران بااوبودند ابتدا اين گروخوب رشد نمود وسرزبان هاي مردم بود ولي بعد ازمدتي اين گروه ازهم پاشيد. در سال 1990 میلادی افغانستان را ترک گفت، ابتدا به جمهوری چک، سپس به جمهوری آلمان رفت و بعد به امریکا ودرآمريكا هم آرام نشست وآغاز بكار هاي هنري نمود او برعلاوه آمريكا در ديگر كشور هاي جهان كنسرت اجرا كرده است كه مورد استقبال علاقه مندانش قرار گرفته است.فرهاد دریابرعلاوه زبان فارسي ، به زبانهاي ازبكي،هزاره گي، پشتو، اردو وانگليسي نیز آواز می خواند. پس از فروپاشی رژیم طالبان،او نخستين هنر مندي بود برای اجرایي كنسرت به کابل بازگشت. كه حاصل نخستین سفرش به کابل، آلبوم افغانستان سلام بود که مورد توجه علاقه مندان آوازش قرار گرفت.فرهاد دریا سفر هاي متعددي به کابل داشته و برنامه های مختلف هنری، از جمله کنسرت کوچه برای کودکان خیابانی اجرا کرده است كه اين كار او باعث تشويق او از طرف هنرمندان آلماني شد. فرهاد دريا بعداز آن آهنگ بنام سلام عليك خواند اين آهنگ به چند زبان مختلف جهان اجرا شد كه اين آهنگ اش بيشتر مورد استقبال دركابل وديگر كشورهاي جهان ازجمله آلمان قرار گرفت اين آهنگ درحقيقت پيوند شرق وغرب بودكه فرهاد دريا به آن پرداخته بود پس از آن فرهاد دريا از طرف سازمان ملل به حيث سفيرحسن نيت سازمان ملل برگزيده شدز فرهاد دریا از سال 1980 میلادی تا 1990 میلادی سیزده البوم از آهنگ های خود را در افغانستان ضبط نمود.اکنون فرهاد دریا از جمله بهترین آواز خوان و آهنگساز افغانستان به شمار میرود.وفاميل او اكنون در آمريكا زندگي ميكنند.

 

او آوازخوانی را از اواسط دهه هشتاد میلادی در کابل آغاز کرد. گروه باران، متشکل از شماری از آوازخوانهای جوان افغان، نخستین عرصه حضور فرهاد دریا در عالم موسیقی بود.

آقای دریا با سقوط دولت دکتر نجیب الله، افغانستان را ترک کرد اکنون در آمریکا زندگی می کند.

او نخستین آوازخوان مهاجر افغان بود که پس از فروپاشی رژیم طالبان، برای اجرای کنسرت به کابل بازگشت.

فرهاد دریا تاکنون چند بار به کابل سفر کرده و برنامه های مختلف هنری، از جمله کنسرت کوچه برای کودکان خیابانی اجرا کرده است.

حاصل نخستین سفر فرماد دریا به کابل، آلبوم افغانستان سلام بود که مورد توجه علاقه مندان آوازش قرار گرفت.

 



ترانه ی جدید فرهاد دریا به نام ATAN

mlf_farhad-300_rdax_300x356

 دانلود آهنگ جدیدو بسیار زیبای فرهاد دریا با نام atan

برای دانلود به  “ continue reading this entry ” مراجعه نمایید

 

ترانه جدیدو بسیار زیبای فرهاد دریا با نام  atan

لینک دانلود

 



5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:25 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

پروژه آب آشامیدنی اندخوی

 

پروژه آب آشامیدنی اندخوی
ف - امین کابل

پروژه اب اشامیدنی اندخوی که یکی از پروژه های بزرگ و عام المنفعه در کشور بوده و بفا صله 660 کیلو متر از کابل به سمت شما لغرب در مربوطات ولایت فاریاب موقعیت دارد . با تطبیق پروژه مردم ولسوالی های اندخوی –خانچارباغ –قرمقل و قرغان به اب نوشیدنی صحی دسترسی پیدا میکند .

این پروژه در برج ثور سال 1386 بین وزارت انرژی و اب و کمپنی مشترک خدمات مشورتی وساختمانی ممتاز افغانی وطوس آب ایرانی به قیمت مجموعی 10480928 میلیون دالرامریکایی عقد و امضأ گردید که موعد قرارداد بیست وپنج ماه را دربر میگیرد.

بعد از عقد قرارداد امورمربوط پروژه مذکور(سروی – دیزاین وساختمان پروژه) ازطرف کمپنی های مذکورآغاز گردید. قابل ذکراست که با اکمال این پروژه آب نوشیدنی صحی ازساحل دریای آمو(ولسوالی خمآب) از پمپ استیشن پمپ گردیده وبه فاصله 95 کیلو مترتوسط پایپ لاین الئ ولسوالی اندخوی ودیگر ولسوالیها انتقال مییابد.



5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:18 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

گاز,ميادين گاز,توليد گاز,خطوط لوله,برق,منابع توليد برق,معادن در افغانستان,ذغال سنگ,صنايع در افغانستان,كشاورزي,محصولات عمده كشاورزي و ميزان توليدات,دامداري,عمده ترين فرآورده هاي دامي,توليدات,منبع پولي و نقدينگي,صادرات گاز

                                     زيرساخت‌هاي اقتصاد افغانستان

        در صهبا سهيل

        توليد و مصرف انرژي در افغانستان بسيار محدود است منابع عمده انرژي عبارتند از نفت، گاز، برق و آب و چوب. از اين ميان رايج ترين ماده انرژي زا همچنان انواع چوب است و براي مصارف مختلف از آن استفاده مي‌شود. بخصوص در روستاها چوب مهمترين منبع انرژي است اهميت افغانستان از نقطه نظر انرژي وابسته به موقيعت جغرافيايي آن است كه بعنوان مسير ترانزيت بالقوه براي صادرات نفت و گاز طبيعي از آسياي مركزي، به كشورهاي عربي ارتباط برقرار مي‌كند. اين مقاله بر آن است كه در دو بخش: منابع اصلي، زيرساخت‌ها و  اقتصاد كاذب افغانستان را ياد آور شود. و توانمندي‌هاي اقتصادي آن كشور را تبيين نمايد. در نهايت، نتيجة بحث براي گيرايي بهتر مطلب، بيان مي‌شود.

        واژگان كليدي: اقتصاد، منابع، زيرساخت‌ها، افغانستان. قبل از تبيين بخش‌ها به توضيح واژگان كليدي مي‌پردازيم:

1. چيستي اقتصاد

 سه تعريف براي اقتصاد مي‌توان ارايه داد: تعريف اول؛ اقتصاد راشامل مجموع تدابيري ميداند كه ميان نيازهاي نامحدود انساني و وسايل لازمي محدود هماهنگي برقرار مي‌سازد. به بيان ديگر اقتصاد تخصيص بهينه منابع محدود براي نياز هاي نامحدود است.[1]

تعريف دوم: اقتصاد را اصلي عقلي، و الگوي آن‌را انسان اقتصادي معرفي مي‌كند. بر اساس اين تعريف، اقتصاد عبارت است از: كوشش براي بدست آوردن حداكثر نتيجه ممكن با حداقل هزينه ممكن. دقيق‌تر اين‌كه اقتصاد كوشش براي كسب حداكثر نتيجه با وسايل معين و يا رسيدن به نتيجه معين با حداقل وسايل ممكن است.[2]  تعريفي سوم اقتصاد چنين است: اقتصاد، رفتار خاص انسان است كه خواستن ارزش‌يابي و انتخاب در زمينه‌ي توليد توزيع و مصرف توأم باشد و بيشترين موفقيت را براي او حاصل كند.[3]

بقیه مطلب در ادامه ی مطلب کلیک کنید..........



ادامه مطلب ...


5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:36 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

عکس های زیبا از پرچم افغانستان

                                                

عکس های زیبا از پرچم افغانستان

بقیه ی عکس ها در قسمت ادامه ی مطلب وجود دارد..........                                                  

 



ادامه مطلب ...


 

لیست بهترین وبسایت ها و وبلاگ های افغانستان:

1=وزارتخانه‌هاي افغانستان       2=سايت‌هاي اطلاعات عمومي         3=سايتهاي دولتي و سياسي          4=دفاترو نمایند گی های ملل متحد

5=سازمان های غیر دولتی داخلی وخارجی و دیگر نهادهای خصوصی           6=موسسات و نهادهای چندجانبه و خارجی (بدون دفاترملل متحد)

7=کمیسیون ها، تنظیم کنندگان و نهادهای دولت افغانستان                8=سازمان های مربوط به رسانه ها       9=سفارت های افغانستان

10=سايتهاي افغاني به زبانهاي ديگر                11=سايتهاي رسانه اي افغانستان            12=سازمانها و ارگانها

13=سايتهاي شخصي               14=سايتهاي جامع و عمومي            15=سايتهاي جامع و عمومي           16=سازمانهاي پناهندگي

17=مشاغل و شركتها                 18=حقوق بشر در افغانستان            19=مراكز بهداشت و درمان
 



ادامه مطلب ...


 

دانستنی های کلی افغانستان  
دانستنی های کلی درباره ی افغانستان  
 

 

 

کوههاي افغانستان,کوه بابا ,سفيد کوه( سپين غر ),رودهاي افغانستان ,هيرمند,کابل رود ,
فرودگاهها ,راههای ارتباطی ,سیستم ارتباطات (مخابرات ),صنعت,محصولات وغیره..


نام عرفی: افغانستان
نام رسمی: جمهوری اسلامی افغانستان
نام بین المللی: AFGHANISTAN
دین رسمی: دین مقدس اسلام
زبان رسمی: زبان پشتو و دری (فارسی)
زبانهای رایج: پشتو ، فارسی، ازبیکی، ترکمنی ، نورستانی ، بلوچی ، پشه ای و ...
موقعیت سیاسی: جنوب آسیا ، شرق ایران ، شمال و غرب پاکستان
موقعیت جغرافیایی: 33 درجه شمالی، 65 درجه شرقی
مساحت: 647500 کیلومتر مربع
طول مرزهای مشترک با کشورهای همسایه: پاکستان 2430 ، ایران 936 ، تاجیکستان 1026 ، ترکمنستان 744 ، ازبکستان 137 ، چین 76 کیلومتر .
آب و هوا: خشک و تقریبا کم آب ، دارای تابستان گرم و زمستان سرد .
ساختمان ارضی : عمدتا کوهستانی و دارای دشتهایی هموار در شمال و جنوبغربی .
ارتفاع از سطح دریا : مرتفع ترین نقطه : (نوشاخ 7485 متر) پست ترین نقطه (آمودریا 258 متر)
منابع طبیعی : گاز طبیعی ، نفت ، آهن ، ذغال ، مس ، کرومیت ، طلق ، باریت ، گوگرد، سرب ،روی ، نمک ، سنگ های قیمتی و زینتی .
زمین های قابل کشت : 78541.75 کیلومتر مربع
زمین آبی : 23860 کیلومتر مربع
محیط زیست : فقدان آب آشامیدنی تصفیه شده کافی ، قطع درختان جنگلی ، فرسایش خاک و استفاده از سلاحهای سنگین و استعمال مواد انفجاری فراوان در جنگ های چند ساله ، استفاده بی رویه از وسایل نقلیه و ماشین آلات در شهرها، به شدت محیط زیست را آلوده ساخته است .
جمعیت : 29928987 نفر
ساختار سنی : (0-14 سال 44.7%) (مرد 6842857)(زن 6524485 )
(15-64 سال 52.9%) (مرد 8124077) (زن 7713603)
(65 سال به بالا 2.4%) (مرد 353193 ) (زن 370772)
رشد جمعیت : 4.77%
میزان زاد و ولد : 47.02 در هر هزار نفر
میزان مرگ و میر: 20.75 در هر هزا ر نفر
میزان مهاجرت : 21.43 د رهر هزار نفر
نسبت جنسیت :
هنگام تولد : 1.05 مرد / زن
زیر 15 سال: 1.05 مرد / زن
15-64 سال: 1.05 مرد / زن
65 سال به بالا: 0.95 مرد / زن
جمع کل : 1.05 مرد / زن
میزان مرگ و میر در هنگام تولد :
جمع کل : 163.07 مرگ در هر هزار تولد زنده
مرد : 167.79 مرگ در هر هزار تولد زنده
زن : 158.12 مرگ در هر هزار تولد زنده
امید به زندگی : کل جمعیت : 42.9 سال ، مردها : 42.71 سال زن ها : 43.1 سال
امراض عمده مسری : از طریق خوراک و آب : میکروبی و اسهال خونی ،هپاتیت A ، تیفوئید .
امراض مبتلابه : مالاریا
میزان سواد کلی : 36% ، از مجموع 51% مرد و 21% زن (1999)
مهاجران بازگشته :از چهار میلیون مهاجرتاخزان(1384) 2.3 میلیون بازگشته اند .
تقسیمات اداری : سی و چهار ولایت
استقلال : 19 اگست 1919
تسوید قانون اساسی 14 دسامبر 2003 تا 4 جنوری 2004 . امضا 16 جنوری 2004
سن قانونی : 18 سال
نرخ رشد اقتصادی : 8 %
درآمد سرانه : 200 دلار
ترکیب اقتصادی : کشاورزی 38% ، صنعت 24% ، خدمات 38% ( به جز درآمد مواد مخدر )
نیروی کار : 15 میلیون نفر
افراد بیکار : 40%
درصد شغل ها : کشاورزی 80% ، صنعت 10% ، خدمات 10%
جمعیت زیر خط فقر : 53% (سال 2003)
نرخ تورم مواد مصرفی : 16.3 % (2005)
بودجه : (2004-2005) 830 میلیون دالر امریکایی .
عواید: 269 میلیون دلار

برای دیدن بقیه ی مطلب برروی ادامه ی مطلب کلیک کنید..........



ادامه مطلب ...


5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:31 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

جغرافیای افغانستان

جغرافیای طبیعی افغانستان افغانستان، در جنوب غربی آسیا یبن 29 درجه و 22 دقیقه و 53 ثانیه و 38 درجه و 29 دقیقه و 27 ثانیه عرض البلد شمالی و بین 60 درجه و 28 دقیقه و 41 ثانیه و 47 درجه و 51 دقیقه و 47 ثانیه طول البلد شمالی واقع شده است. مساحت این کشور 650000 کیلومتر بوده و حداکثر طول آن از شرقی‏ترین نقطه تا غربی‏ترین نقطه جنوبی آن 912 کیلومتر است و این کشور محاط به مناطق خشک بوده، به دریا متصل نمی‏باشد، نزدیک ترین بندر دریایی به آن، بندر کراچی با فاصله 727 میل می‏‏باشد. این کشور در شمال پیوسته است به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و از طرف غرب به کشور جمهوری اسلامی ایران و از شرق و جنوب به کشور پاکستان و از طرف شمال شرقی به ولایت سین کیانگ چین. افغانستان کشور کوهستانی و نسبتاً خشک است. مرتفع‏ترین و معروف‏ترین رشته کوه‏های آن عبارت‏اند از: هندوکش، بابا، سلیمان، سفید کوه و سیاه کوه. مرتفع‏ترین قله کوه‏های آن، «نوشاخ» با ارتفاع 7485 متر در رشته کوه هندوکش شرقی می‏باشد و ... میزان بارندگی در این کشور کم است و مهمترین رودهای آن عبارتند از: آمودریا، رود کابل، هریرود، رود هلمند و رود مرغاب و طویل‏تری رودهایش، آمودریا (2620کیلومتر)، هیرمند (1400کیلومتر)، هریرود(1230 کیلومتر) اکثر این رودخانه‏ها ناشی از برف‏های زیادی است که در زمستان در نقاط مرتفع‏ می‏بارد و در بهار و تابستان به تدریج آب می‏شود. آب و هوایش متغیر و در بسیاریی از نقاط زمستان بسیار سرد و طولانی (حدود شش ماه)و در برخی نقاط تابستان خیلی گرم و سوزان می‏باشد. اما در عین حال جلگه‏ها و دره‏های فراوان دارای خاک و آب‏ و هوای مساعد، نزی در آن نهفته است که برای کشاورزی و دامداری بسیار مناسب می‏باشند. حدود 01/0 خاک آن را جنگل‏ها پوشانده است. تقسیمات اداری از سال (1773) به بعد درست از زمانی که تیمور شاه کابل را پایتخت خود قرار داد. آن «شهر» همیشه مرکز پادشاهی افغانستان بوده است. شاهزادگان ولایت را کم و بیش خودمختاری داده بودند. مهم‏ترین ولایات تحت کنترل شاهزادگان و امیران، کابل، قندهار، هرات، ترکستان افغانستان، قطغن و بدخشان بودند. امیر عبدالرحمن خان 1901ـ1880 که از سوی بریتانیا به عنوان امیر کابل و حواشی آن به رسمیت شناخته شد دامنه قلمرو سلطنتی‏اش را به ولایات هرات، ترکستان افغانستان، هزاره‏جات، نورستان و بدخشان گسترش داده بود. در زمان نادرشاه «33ـ1921» افغانستان به پنج ایالت اصلی و یا عمده و چهار ایالت فرعی تقسیم گردید. بعد از حکومت مشروطه و تصویب قانون اساسی در سال 1964 افغانستان به 26 ولایت تقسیم شده که هر کدام به دلیل اهمیت و چگونگی انکشاف آن به گروه‏های یک، دو و سه تقسیم گردیده بودند. کابل، غزنی، گردیز، جلال‏آباد، مزار شریف، هرات و قندهار جزء مراکز درجه یک ولایات در تقسیمات کشوری قرار گرفتند. هر کدام از این ولایات به وسیله فرمانداری «والی»، اداره می‏شد که در برابر وزارت داخله در کابل مسئولیت داشتند



ادامه مطلب ...


5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:29 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

                                 پراکندگی زبان های مختلف در افغانستان

 

منبع:wikipedia.org



امروز در كابل انجام شد:

امضاي قرار داد 9 پروژه توسط وزارت زراعت

منبع : خبرگزاري صداي افغان(آوا) - كابل

  امضاي قرار داد 9 پروژه توسط وزارت زراعت

وزارت زراعت افغانستان، امروز قرار داد 9 پرو‍ژه ساختماني را با شركت هاي ساختماني داخلي به امضا رساند.
 
وزارت زراعت افغانستان، امروز قرار داد 9 پرو‍ژه ساختماني را با شركت هاي ساختماني داخلي به امضا رساند.
اين پروژه ها در ولايت هاي قندهار، قندوز، هلمند، لغمان و خوست تطبيق مي گردد و قرار است كار اين پروژه ها تا پنج الي نه ماه ديگر به اتمام برسد.
محمد آصف رحيمي وزير زراعت، آبياري و مالداري مي گويد كه اين پروژه ها 71 ميليون افغاني هزينه نياز دارد كه از بودجه انكشافي اين وزارت پرداخت مي گردد و وزارت زراعت با استفاده از اين پول، دفاتر ولايتي خود را نيز در اين ولايات اعمار و تجهيز مي كند.
او تاكيد كرد كه در كنار سرمايه گذاري در بخش ارتقاي ظرفيت وزارت زراعت، بايد در اعمار فيزيكي و تجهيز دفاتر اين وزارت نيز كار شود  كه در اين راستا تا كنون ده ها پرو‍ژه در ولسوالي ها و ولايات تطبيق شده است.
وزير زراعت مي گويد: در جريان سال جاري، بيشتر از 70 باب ساختمان هاي زراعتي در كشور اعمار گرديده است و كار اعمار 24 ساختمان ديگر نيز در جريان است.
وي همچنين گفت: كار احياي مزرعه تحقيقات مالداري در بني حصار كابل، احياي مرزعه تحقيقات جنگلات در تپه مرنجان و احياي مزرعه تحقيقات پيله وري در دارالامان نيز آغاز مي شود.
 

منبع:.avapress.com



5 اسفند 1388برچسب:, :: 11:27 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

                                                                اطلاعیه ورزشی

تیم والیبال شهر بوروس کشور سویدن

قرار است بتاریخ 24 ماه اپریل سال 2010 مسابقات بین الافغانی والیبال در کشور سویدن برگزار گردد
بدینوسیله از کلیه کلپ های ورزشی وتیم های والیبالیکه آرزوی اشتراک در این مسابقات را داشته باشند تقاضا میگردد تاجهت ثبت نام الی 28 ماه مارچ با آقای جاوید قیام مسوول بخش ورزشی انجمن افغانهای شهر بوروس کشور سویدن به تما س شوند.
شماره های تماس
0046736519027
0046155615383
منبع:afghaneurosport.blogspoT.COM



فرهاد دریا

 

 

  • دانلود آهنگ زیبای فرهاد دریا به نام سلام افغانستان
  • DOWNLOAD MUSIC FARHAD DARYA
    NAME MUSIC SALAM AFGHANESTAN

                        دانلود آهنگ سلام افغانستان                         



آهنگ جدید و فوق العاده زیبای سیتا قاسمی به نام عیدت مبارک

دانلود



3 اسفند 1388برچسب:, :: 13:54 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

۲ آهنگ جدید و فوق العاده زیبای نجیم نوابی به همراه شبنم ثریا

اهنگ مزه میته

اهنگ همه قرصک یزنیم



سلام به همه دوستان بعد از یه مدت مدید بازم من در خدمت همتون هستم ایندفعه با یه اهنگ عالی که واقعا ترکونده

 

 

از تواب ارش عزیز به نام بیا جانم که حتی شبکه های جهانی ایرانی هم خیلی خوششون اومده و هی ۲۴ ساعت نشونش میدن واقعا عالیه

دانلود



3 اسفند 1388برچسب:, :: 13:55 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

سلام به همه دوستان من بازم اومدم با یه اهنگ به قول انگلیسیها فنتستیک!

 

یه اهنگ مخصوصا برای اونا که عاشقن و از اهنگ فقط ارامش می خوان

 

خوب هرجی بگم کمه!!!

حجمش هم که خیلی کمه فقط ۸۰۰ کیلو بایت! کجا دیدی همچین اهنگ قشنگی با این حجم باشه

بازم بگین محمد بده این اهنگو دانلود کنین برین فضا ! به امید دیدار!

 

گل یخ (800 کیلو بایت)

 



آهنگ جدید و زیبای احمد جاوید و شبنم ثریا به نام شب هجران با دو کیفیت

 

فرمت : MP3 / کیفیت : 128 KBps

دانلود آهنگ

فرمت: WMA / کیفیت :  64 KBps

دانلود آهنگ

براي دانلود بقيه ي آهنگ هاي جديد افغاني بر روي ادامه كليك كنيد



ادامه مطلب ...


آلبوم شاد و زیبای رشاد فیروز به نام لانه عشق با دو کیفیت.

 

Afghani 

آلبوم شاد و زیبای رشاد فیروز به نام لانه عشق با دو کیفیت

Reshad Firoz - Lane Eshgh



ادامه مطلب ...


     آهنگ های زیبای هنرمند جوان ولی         

  • آهنگ بسیار زیبای ولی  به نام "Bia too"       

                         دانلود آهنگ بیا تو 



ویدیو کلیپ شبنم ثریا به نام "از صحبت دیگران "

Afghani 

ویدیو کلیپ شبنم ثریا به نام "از صحبت دیگران "

Shabnam Sorayya _ Az Sohbate Deegaran



ادامه مطلب ...


آلبوم سرزمین من با صدای داود سرخوش با ۱ کیفیت.

 

Afghani

آلبوم سرزمین من با صدای داود سرخوش با ۱ کیفیت. 

 

 

Davood Sarkhoosh.Sarzamine man



ادامه مطلب ...


آلبوم جدید و زیبای ظفر شامل به نام نرگس با دو کیفیت.

 

آلبوم جدید و زیبای ظفر شامل به نام نرگس با دو کیفیت



ادامه مطلب ...


آهنگ جدید و زیبای مهدی افشار همون اولا با دو کیفیت.

 

آهنگ جدید و زیبای مهدی افشار همون اولا با دو کیفیت

(توجه: این خواننده جوان افغانی هست)



ادامه مطلب ...


آلبوم زیبا و شاد After love با صدای ولی با 2 کیفیت.

 

 



ادامه مطلب ...


آهنگهای داود سرخوش کنسرت دانمارک با 2 کیفیت.

 



ادامه مطلب ...


آلبوم شکیب همدرد به اسم ماشاءالله 1 کیفیت.

 

شکیب همدرد



ادامه مطلب ...


نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب