درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 226
بازدید کل : 19172
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.

جغرافياي طبيعي افغانستان

 

 

 

موقعیت

در آسیای میانه

مختصات جغرافیایی

در جنوب غربی آسیا یبن 29 درجه و 22 دقیقه و 53 ثانیه و 38 درجه و 29 دقیقه و 27 ثانیه عرض البلد شمالی و بین 60 درجه و 28 دقیقه و 41 ثانیه و 47 درجه و 51 دقیقه و 47 ثانیه طول البلد شمالی واقع شده است.

 مساحت

مساحت افغانستان ۶۵۲۲۲۵ کیلومتر مربع است.که از نظر مساحت در جهان مقام چهلم و در قاره آسیا جایگاه یازدهم را دارا میباشد. حداکثر طول آن از شرقی‏ترین نقطه تا غربی‏ترین نقطه جنوبی آن 912 کیلومتر است 

مرزها

 افغانستان محاط به مناطق خشک بوده، به دریا متصل نمی‏باشد، نزدیک ترین بندر دریایی به آن، بندر کراچی با فاصله 727 میل می‏‏باشد. این کشور در شمال پیوسته است به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و از طرف غرب به کشور جمهوری اسلامی ایران و از شرق و جنوب به کشور پاکستان و از طرف شمال شرقی به ولایت سین کیانگ چین. افغانستان کشور کوهستانی و نسبتاً خشک است.

 

کل: ۵۵۲۹ کیلومتر

مرزهای مشترک:

 ایران (غرب): ۹۳۶ کیلومتر

ترکمنستان (شمال): ۷۴۴ کیلومتر

ازبکستان (شمال): ۱۳۷ کیلومتر

 تاجیکستان (شمال): ۱۲۰۶ کیلومتر

 چین (شرق): ۷۶ کیلومتر

 کشمیر (شمال شرق): ؟؟؟ کیلومتر

پاکستان (جنوب): ۲٬۴۳۰ کیلومتر



ادامه مطلب ...


تاريخچه نام افغانستان

 

در کتاب افغانستان در مسير تاريخ اثر مير غلام محمد غبار از کلمهٔ «آريانا» به عنوان نام تاريخي افغانستان نام برده شدهاست.اما از آنجا که در آن زمان افغانستان داري هويت يک کشور نبوده ين نام را نميتوان بعنوان نام قديمي افغانستان قلمداد کرد و حتي ميتوان آريانا را همان کلمهٔ يران دانست.

 

دکتر ذبيح الله صفا باور دارد: (ائيرين همان نامي است که در زبان پهلوي به «اِران» (يران با ياء مجهول) مبدل گشت و در دورة اسلامي يران (با ياء معلوم) خوانده شد... که میتوان آن را سرزمين اصلي آريا ناميد.رک به : حماسه سريي در يران ، ص ۴۴

 

شادروان احمد علي کهزاد را نيز باور برين بود که : (همين نام يريانا و آريانا بود که بعدها در پارس «پارسه» با تغيري اندک «يران» قبول شد.)رک به : رسالة آريانا

 

استرابون (Strobo – ۴۰ ق م – ۴۰ م) ، جغرافيدان معروف عهد قديم يونان ، که اندکي بعد از سقوط دولت يوناني باختر میزيست ، از محدودهٔ جغرافييي افغانستان امروزي با نام آريانا ياد کرده ، باختر و بلخ و سند را هم جزئي از آريانا بشمار آوردهاست. رک به: تاريخ افغانستان / مهديزاده کابلي

 

کلمه ديگري که به عنوان نام قديم افغانستان استفاده ميشود «خراسان» است که نام بخشي از «يران تاريخي» است. خراسان بزرگ به بخش شرقي يران تاريخي گفته میشده. ۱

 

احمد شاه دراني از شاهان پشتون افغانستان، در سال ۱۷۴۷ ميلادي، رسما به عنوان شاه خراسان تاجگذاري نمود

 

واژهٔ افغانستان نخستين بار در زمان شاه شجاع و پس از نيمهٔ قرن ۱۹ توسط انگليسها در برخي معاهدهها استفاده شد.

 

افغان اگرچه در لغت به معني ناله و فغان است اما در حقيقت مستعرب واژهٔ اوغان است که به اقوام پشتون گفته میشود اما قانون اساسي افغانستان هر تبعهٔ کشور افغانستان را صرفنظر از قومي که بدان تعلق دارد «افغان» اطلاق ميکند.



مردم تاجیک (Тоҷик)

چند تن از مشاهیر تاجیک. به ترتیب از چپ به راست:
اسماعیل سامانی٬
٬ امامعلی رحمان٬ حماسه کوهستانی

جمعیت کلی

6میلیون تن

 
 

زبان‌ها

 

فارسی
زبان‌های دری، تاجیکی و برخی پامیری

 
 

دین‌ها

اسلام
 بیشترسنی(حنفی)و اقلیت شیعه(دوازده امامی واسماعیلی)

       توضیح کامل درباره ای

قوم تاجیک یکی از اقوام کشور 

        افغانستان

 

 

 

تاجیک (به تاجیکی: Тоҷик، (به انگلیسی: Tajik)) نامی عمومی است که بر اقوام آریایی ایرانی‌تبار و فارسی‌زبان که از کهن‌ترین زمان در آسیای مرکزی و افغانستان زندگی می‌کردند اطلاق می‌شود که وطن اجدادی آن‌ها افغانستان، تاجیکستان و جنوب ازبکستان می‌باشد. امروزه افزون بر این مناطق، در ایران و پاکستان نیز به سر می‌برند.

مردم تاجیک از نظر زبان، فرهنگ و تاریخ بسیار نزدیک به فارسی‌زبانان ایران هستند. تاجیک‌های چین، با وجود این‌که به نام تاجیک شناخته می شود به زبان‌های ایرانی شرقی صحبت می‌کنند و از تاجیک‌های ایرانی متمایز هستند.

نام‌های دیگر برای مردم تاجیک، فارسی، پارسیوان یا پارسیبان و دهقان (به تاجیکی: Деҳқон) می‌باشد. دهقان در قدیم به ایرانی اصیل صاحب ملک و زمین اعم از ده‌نشین و شهرنشین اطلاق می‌شده و مقابل تازی و بری پنداشته می‌شده که چادرنشین و بدوی بودند.

 

خاستگاه واژۀ تاجیک و کاربرد آن

خاستگاه واژهٔ تاجیک نامعلوم است. شرح و بیان معنای این واژه تاریخی در چند مقالۀ علمی تحلیل و بررسی شده‌است. در اینجا دیدگاه‌های چند تن از دانشمندان به طور فشرده در مورد تاریخ واژهٔ «تاجیک» درج شده‌است:

  • تاجیک نام قبایل «داها» بوده، پارت‌ها و اشکانیان «دئی»، «تاجیک» و «دجیک» خوانده می‌شدند.
  • تاجیک نامی است که ترکها بر ایرانیان نهادند. از آنجا که ایرانیان پارسی کلاهی تاج مانند بر سر مینهادند.
  • تاجیک از «تای» است و همریشه با کلمه یونانی «تگاس» به معنای پیشوا و «ددیک».
  • تاجیک از ریشه «تژی» در زبان سکایی است.
  • تاجیک همریشه‌است با نام مردم ایرانی «تات». (رد شده)
  • تاجیک صفت منسوب است از واژه «تاج».
  • تاجیک صفت منسوب است از نام قبیله عربی «طای». (رد شده)
  • تاجیک صورت دیگری از «تازیک» و «تاژیک» به معنای «عرب» است. (رد شده)

 



ادامه مطلب ...


پشتون
پښتون Paṣ̌tun




ابراهیم لودی • شیرشاه سوری • رحمان بابا
خوشحال‌خان • میرویس هوتکی • احمد شاه درانی
ایوب خان • عبدالرحمان خان • امان‌الله خان
عبدالغفار خان • عبدالاحد مومند • حامد کرزی

کل جمعیت

10میلیون تن

 
 

زبانهای رایج

پشتو
اردو و دری به عنوان زبان دوم

ادیان و مذاهب

اسلام (سنی حنفی)
همراه به اقلیلتی بسیار کم شیعه دوازده امامی

گروه‌های نژادی مرتبط

مردم بلوچ

   توضیح کامل درباره ای      

قوم پشتو از اقوام کشور افغانستان

 

 

 

مردم پشتون یا پختون (به پشتو: پښتانه، (به اردو: پٹھان)) (در گذشته: افغان) از اقوام ایرانی‌تبار هستند که به زبان پشتو سخن می‌گویند و بیشترشان سنی حنفی هستند. این قوم بیشتر در شمال پاکستان و جنوب افغانستان زندگی می‌کنند.این قوم به رفتار افراطی شان در جهان شناخته شده اند. گروه طالبان معروف ترین گروه تروریستی از این قوم هست. این قوم در پاکستان و افغانستان تلاش کرده است تا دولت مستقل خودشان را تشکیل دهند ولی با مقاومت دیگر اقوام ساکن پاکستان و افغانستان روبرو شده اند. در گذشته به پشتون‌ها، «افغان» می‌گفتند اما پس از استقلال افغانستان، دولت این کشور واژهٔ افغان را به همهٔ مردم افغانستان اطلاق کرد و پس از آن بیشتر به این قومیت، پشتون گفته شد.

ریشه شناسی واژۀ پشتون

ریشۀ واژۀ «پشتون» واژۀ هندوایرانی «(parś(a*» است به معنی «شانه پهن»، یعنی «تنومند، فراخ سینه، تهم تن، پهلوان». واژه های «پارس» و «پهلوان» که نام «پارسیان و پهلویان، یعنی خراسانیان یا پارتیان» بوده و هستند، نیز از همین ریشه و بن است. «پښتون» و «پختون» برخاسته از «*parθavāna-» در پارسی باستان و «*parśavāna-» در ایرانی باستان با همان معنی «پهلوان» می باشند.

واژۀ «پَختون» [paxtun] در گویش شرقی زبان پشتو گونۀ دیگری است از «پښتون» [paʂtun] در گویش غربی همین زبان که کهن تر است و همین واژه نشان می دهد که «-ښت-» [-t- [ʂt]] در زبان پشتو همواره با «*-رس-» [*-rs-] در پارسی باستان برابر است. چنانچه، «پرسیدن» [porsidan] در پارسی با «پښتل» [putəl] در پشتو.

تعریف واژه پشتون

افغان واژه‌ای است که به اقوام پشتون زبان در قدیم گفته می‌شد. اما قانون اساسی افغانستان هر یک از شهروندان افغانستان را صرفنظر از قومی که بدان تعلق دارد «افغان» اطلاق می‌کند.

یک شاخه از اقوام آریایی بوده که به زبان پشتو تکلم میکند، دارای خصوصیات و عنعنات مخصوص به خود بوده وعلاوه بر زبان مشترک دارای ریشه و شجره خونی یا عرقی مشترک نیز میباشند. بناء این تعریف اخص و اول برای پشتون می‌باشد و آن عده از گویندگان پشتو را که هم ریشه (تبار) نیستند در برنم‌یگیرد.

به هر آنکس که با زبان پشتو، عادات و عنعنات پشتون بزرگ شده باشد و زبان اولش پشتو باشد، پشتون اطلاق می‌گردد، صرفنظر از علایق عشیروی، خونی وتبار.



ادامه مطلب ...


 

                    توضیح کامل درباره ای

         قوم هزاره یکی از اقوام کشور افغانستان               

Hazāra
هزاره



کل جمعیت

۸ میلیون تن

 

زبانهای رایج

   

پارسی/فارسی(دری و گویش هزارگی)

   

ادیان و مذاهب

   

اسلام - شیعه (دوازده امامی و اسماعیلی)، با اقلیت سنی

               

          گروه‌های نژادی مرتبط

   
     

 

     ایرانی و آیماق و ترک

   
     
 
 

 

                                                                                           

هزاره‌ها یکی از قوم‌های پارسی زبان افغانستان و خراسان قدیم و شیعه مذهب هستند که سومین گروه قومی عمده افغانستان را تشکیل می‌دهند. بر پایه بنابر برخی منابع جمعیت آنها تقریباً ۲۷٫۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند برخی ۱۸٪  و برخی دیگر از منابع ۱۰٪ عنوان می‌کنند.

هزاره‌ها مردمانی آمیخته از نژاد زردپوست و ایرانی نژاد هستند که فارسی‌زبان می‌باشند. هزاره‌ها در زمان حکومت شاه عباس صفوی به دین اسلام شیعی گرویدند. برخی نیز موافق نیستند، مثلًا علی اکبر تشدید دربارهٔ قدمت تشیع در کوهستان غور می‌نویسد: «مرکز شیعیان غیور یا مسلمین غور اولین تمرکز شیعه در بلاد غور بوده است. زیرا بین سال‌های ۳۵ تا ۴۰ هجری مسلمان شده‌اند و در زمان خلافت علی، جعده بن خبیره المخزومی که خواهرزاده علی بود، از طرف وی به حکومت خراسان منصوب شد. به خاطر رفتار شایسته جعده، مردم غور داوطلبانه به علی محبت می‌ورزیدند. امرای غور که وضع را کاملا انسانی می‌یابند، بدون جنگ سر بر خط فرمان علی گذارده به دین اسلام گرویدند. به پیشنهاد جعده، علی فرمان حکومت سرزمین غور را به خاندان ((شنسب)) که امرای قبلی آن سامان بودند صادر کرد و این فرمان‌نامه قرن‌ها در آن خانواده محفوظ بود و مایهٔ افتخار و مباهات آن دودمان به شمار می‌آمد.» مناطق هزاره نشین در افغانستان به هزاره‌جات و هزارستان معروف است.

 

زبان

هزاره‌ها به زبان فارسی با گویش هزارگی که از لهجه‌های شرقی زبان فارسی است صحبت می‌کنند  و فرهنگی مشابه با دیگر اقوام فلات ایران دارند. تعدادی واژه‌های عربی و ترکی و مغولی به این لهجه وارد شده‌است. لهجه هزارگی برخی از ویژگی‌های دستوری فارسی سدهٔ چهارم و پنجم هجری را در خود حفظ کرده‌است. در لهجهٔ هزارگی دو حرف د غلیظ و ت غلیظ نیز وجود دارد که تلفظشان نزدیک به تلفظ آن حروف در پشتو و اردو است. میزان تفاوت لهجه با فارسی معیار در لهجه جاغوری هزاره بسیار زیاد و در لهجه دایزنگی کم است.

نژاد

عمدتا مردم هزاره آمیخته‌ای از نژاد شرقی و نژاد غربی هستند. تحقیقات ژنتیکی نشان داده‌است که هزاره‌ها وابستگی نژادی زیادی به مردم مغول و مردم همسایه خود دارند.

 



ادامه مطلب ...


توضیح کامل درباره ای

قوم ازبک یکی از اقوام کشورافغانستان

 

ازبک یک قوم ترک‌تبار ساکن در ازبکستان و شمال افغانستان است.

تاریخچه

باتو فرزند جوچی و نوادهٔ چنگیز به اروپا حمله کرد و برادرش شیبان را به فرمانروایی مجارستان برگزید. بیشتر سربازان باتو از میان ترکمن‌ها و سایر اقوام ترک بودند و تنها افسران عالی رتبه از میان مغولان بودند. سربازان تحت فرماندهی شیبان بعدها در تیومن در مرکز روسیه و سیبری حاکمیت یافتند. محمد خان شیبانی به افتخار جدش تخلص شیبک را برگزید و به سرزمین‌های آباد فرارود حمله برد. او دولت تیموریان را از میان برد ولی خودش گرفتار شاه اسمائیل صفوی گشت. بعد از او ازبکان در آسیای میانه باقی ماندند. وجه تسمیهٔ ازبک به سربازان شیبانیان این بود که فرمانروای اردوی زرین در زمان منگو تیمور فرزند هولاکو و پشت ششم شیبان فردی به نام ازبک خان بود. از فرمانروایان ازبک، ازبک‌خان و پسرش جانی‌بیگ در تاریخ قبل از تیمور مشهورند. بعد از دورهٔ تیمور این امرا در ماوراءالنهر قدرت یافتند. در دورهٔ صفوی، ازبک و ازبکان عنوان سلسلهٔ امرای شیبانی است که بوسیلهٔ محمدشاه‌بخت (محمد شیبانی) مشهور به شاهی بک یا شیبک تأسیس شد (۹۰۵ ه‍. ق.) و غالباً بسبب تعصب در مذهب تسنن و تجاوز به خراسان با شاهان صفوی در زدوخورد بوده‌اند. مرکز امرای این سلسله سمرقند بوده‌است و امرای مزبور با خانات خیوه و خانات بخارا و خانات خوقند و امرای آستراخان (معروف به خانان جانی) خویشاوند و منسوب بوده‌اند. دولت آنها نیز عاقبت بوسیلهٔ امرای هشترخان (حاجی طرخان) منقرض شد.

 

منابع

  • دایرةالمعارف فارسی
  • ویکی‌پدیای انگلیسی


چهار شنبه 19 فروردين 1390برچسب:, :: 23:52 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

تنها راه سربلندی و موفقیت افغانستان

 

 



برای اولین بار نام يك دانشمد كشور درکنار 2000 دانشمند قرن 21 قرار می گیرد .



نصرالله ستانکزی از افتخارات کشور است که برای اولین بار نامش درکنار 2000 دانشمند قرن 21 درج مرکز بین المللی سوانح میگردد و همچنین نامزد عضویت درنهاد نظام و یا سیستم بین المللی همکار بودن را بدست می اورد.

گفتنی است که قرارگیری نامها درمرکز بین المللی سوانح به سال 1930 برمی گردد ونام اشخاصی که برای جامعه و کشورشان تاثیرگذار و متخصص باشد در ان درج می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) ،این برای دانشمندان و مردم ما جای افتخار است که نام یکی از افغان ها درکنارنام دانشمندان مهم و متخصص از تمام کشورهای جهان قرار می گیرد.



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب